Do Rodziców
Zalecane formy pracy z dzieckiem dla rodziców
1. W procesie edukacyjnym współpracować z nauczycielami i terapeutami, pomagać dziecku podczas wykonywania zalecanych zadań..
2. Unikać sytuacji, które mogą powodować dodatkowe napięcie u dziecka, np. nieporozumienia, kłótnie.
3. Obydwoje rodzice powinni stosować konsekwentne i jednakowe formy postępowania wobec dziecka.
4. Na dziecko należy zwracać uwagę nie tylko, gdy zachowuje się niewłaściwie, gdyż to powoduje wzmocnienie takich zachowań.
5. Pozytywne zachowania dziecka należy zauważać i nagradzać (np. pochwała, ulubiona aktywność, aby dziecko mogło się przekonać, że warto się starać).
6. Za zachowania niewłaściwe dziecko powinno ponosić konsekwencje, zaś po przewinieniach należy przypomnieć dziecku, że potrafi zachować się poprawnie.
7. Dla prawidłowego rozwoju dziecka bardzo ważne jest prowadzenie regularnego trybu życia dające poczucie stabilizacji, np. stałe godziny snu, zabawy itp. Natomiast o zmianach w rytmie dnia należy uprzedzać dziecko.
8. Do dziecka najlepiej wydawać krótkie, zwięzłe i zrozumiałe polecenia (upewniwszy się wcześniej, że dziecko nas słuch), zaś po wykonaniu pochwalić.
9. Czas wolny należy dziecku zorganizować tak, aby umożliwić zaspokojenie potrzeby ruchu, jak również zachęcać do wykonywania zajęć wymagających uwagi i skupienia (np. przeplatanie zabaw ruchowych z zajęciami cichymi tj. słuchanie opowiadania, rysowanie, lepienie z plasteliny).
10. Należy z dzieckiem wspólnie spędzać czas poprzez rozmowy, czytanie bajek, wspólną zabawę lub pracę. Należy wdrażać do wykonywania zadań, aby dziecko zdobywało nowe umiejętności, samodzielność co ma wpływa na jego pozytywną samoocenę.
11. Rodzice powinni kontrolować czas spędzony przed komputerem lub telewizorem.
12. Zasady w postępowaniu z dzieckiem powinny być jasno określone, aby dziecko wiedziało co mu wolno, a czego nie.
13. Należy oceniać zachowanie dziecka, a nie dziecko. Rozmawiać o konkretnym zachowaniu po wyciszeniu emocji, w rozmowie brać pod uwagę ustalone zasady.
14, Należy stworzyć dziecku możliwość realizacji zainteresowań, pasji, rozwijać i wzmacniać jego mocne strony.
1. W procesie edukacyjnym współpracować z nauczycielami i terapeutami, pomagać dziecku podczas wykonywania zalecanych zadań..
2. Unikać sytuacji, które mogą powodować dodatkowe napięcie u dziecka, np. nieporozumienia, kłótnie.
3. Obydwoje rodzice powinni stosować konsekwentne i jednakowe formy postępowania wobec dziecka.
4. Na dziecko należy zwracać uwagę nie tylko, gdy zachowuje się niewłaściwie, gdyż to powoduje wzmocnienie takich zachowań.
5. Pozytywne zachowania dziecka należy zauważać i nagradzać (np. pochwała, ulubiona aktywność, aby dziecko mogło się przekonać, że warto się starać).
6. Za zachowania niewłaściwe dziecko powinno ponosić konsekwencje, zaś po przewinieniach należy przypomnieć dziecku, że potrafi zachować się poprawnie.
7. Dla prawidłowego rozwoju dziecka bardzo ważne jest prowadzenie regularnego trybu życia dające poczucie stabilizacji, np. stałe godziny snu, zabawy itp. Natomiast o zmianach w rytmie dnia należy uprzedzać dziecko.
8. Do dziecka najlepiej wydawać krótkie, zwięzłe i zrozumiałe polecenia (upewniwszy się wcześniej, że dziecko nas słuch), zaś po wykonaniu pochwalić.
9. Czas wolny należy dziecku zorganizować tak, aby umożliwić zaspokojenie potrzeby ruchu, jak również zachęcać do wykonywania zajęć wymagających uwagi i skupienia (np. przeplatanie zabaw ruchowych z zajęciami cichymi tj. słuchanie opowiadania, rysowanie, lepienie z plasteliny).
10. Należy z dzieckiem wspólnie spędzać czas poprzez rozmowy, czytanie bajek, wspólną zabawę lub pracę. Należy wdrażać do wykonywania zadań, aby dziecko zdobywało nowe umiejętności, samodzielność co ma wpływa na jego pozytywną samoocenę.
11. Rodzice powinni kontrolować czas spędzony przed komputerem lub telewizorem.
12. Zasady w postępowaniu z dzieckiem powinny być jasno określone, aby dziecko wiedziało co mu wolno, a czego nie.
13. Należy oceniać zachowanie dziecka, a nie dziecko. Rozmawiać o konkretnym zachowaniu po wyciszeniu emocji, w rozmowie brać pod uwagę ustalone zasady.
14, Należy stworzyć dziecku możliwość realizacji zainteresowań, pasji, rozwijać i wzmacniać jego mocne strony.
Komentarze
Prześlij komentarz