Indywidualne style uczenia się
Każdy z nas uczy się w inny sposób. W trakcie nauki indywidualnie uaktywniamy określony zmysł lub zmysły i we właściwy dla siebie sposób przyjmujemy i zapamiętujemy wiadomości.
Informacje, które do nas docierają odbieramy poprzez następujące kanały sensoryczne: wzrokowy, słuchowy, czuciowy.i kinestetyczny Proces nauczania uwzględnia angażowanie wszystkich zmysłów, poprzez powtarzanie nowych wiadomości wykorzystując różnorodne ćwiczenia i aktywności. Pozwala to na aktywizowanie potencjalnych możliwości każdego dziecka.
W zależności, który zmysł jest dominujący w procesie nauczania wśród uczniów wyróżniamy wzrokowców, słuchowców, czuciowców/dotykowców i kinestetyków.
Poniżej podaję przykłady charakterystycznych zachowań dla wzrokowców, słuchowców i kinestetyków, które pozwolą na zaobserwowanie, który zmysł jest zmysłem dominującym u dziecka.
1. Zachowania charakterystyczne dla wzrokowca:
- podczas słuchania czytanego tekstu, próbuje mieć otwartą książkę, żeby czytać tekst podczas słuchania,
- woli czytać tekst samodzielnie,
- zeszyt prowadzi starannie, lubi podkreślać ważne informacje,
- w klasie jest spokojny, skoncentrowany na działaniu i szybko wykonuje zadania,
- podczas zajęć rzadko odzywa się nie pytany, może mieć problemy z mówieniem,
2, Zachowania charakterystyczne dla słuchowca:
- stale przeszkadza swoim sąsiadom,
- gdy pisze tekst, szepce pod nosem,
- na lekcjach często przeszkadza nauczycielowi poprzez zadawanie pytań, często nie związanych z tematem, rozmawia lub szepce do kolegów,
- bardzo dobrze zapamiętuje opowiadania, wiersze, teksty piosenek,
- ma doskonałą wymowę, a jego rozumienie ze słuchu jest często lepsze niż u innych uczniów,
- potrafi więcej powiedzieć , niż napisać,
- wyniki prac pisemnych są raczej słabe, z błędami ortograficznymi i gramatycznymi,
- w czasie czytania ma problemy z koncentracją i lepiej rozumie tekst, gdy go słucha.
3. Zachowania charakterystyczne dla kinestetyków:
- podczas lekcji przeszkadza innym, jest nadaktywny, nie potrafi spokojnie siedzieć, kręci się
-koncentruje się na krótki czas,
- jest chętny do pomocy, np. przyniesienie kredy, pójście po jakąś rzecz, albo o coś zapytać,
- podczas słuchania lub oglądania stale coś rysuje, pisze, manipuluje różnymi rzeczami, musi mieć czymś zajęte ręce,
- z trudnością uczy się symboli abstrakcyjnych, musi widzieć, słyszeć i pracować pod kierunkiem, aby lepiej zrozumieć opracowywany temat.
4. Zachowania charakterystyczne dla dotykowców/czuciowców:
- podczas zajęć trzymają coś w rękach lub obracają przedmiotami,
- są wyczuleni na mimikę, gesty, język ciała, ton głosu, a bardziej niż słowa wychwytują ich wydźwięk emocjonalny,
- lubią opowiadać o przeżyciach i odnosić się do nich,
- najlepiej przyswajają wiedzę przekazywaną w formie języka mówionego,
- podczas zajęć notują, szkicują lub rysują ,
- najlepiej uczą się w grupie lub z drugą osobą,
- do nauki potrzebują ciszy.
Marzena Borowiec
Informacje, które do nas docierają odbieramy poprzez następujące kanały sensoryczne: wzrokowy, słuchowy, czuciowy.i kinestetyczny Proces nauczania uwzględnia angażowanie wszystkich zmysłów, poprzez powtarzanie nowych wiadomości wykorzystując różnorodne ćwiczenia i aktywności. Pozwala to na aktywizowanie potencjalnych możliwości każdego dziecka.
W zależności, który zmysł jest dominujący w procesie nauczania wśród uczniów wyróżniamy wzrokowców, słuchowców, czuciowców/dotykowców i kinestetyków.
Poniżej podaję przykłady charakterystycznych zachowań dla wzrokowców, słuchowców i kinestetyków, które pozwolą na zaobserwowanie, który zmysł jest zmysłem dominującym u dziecka.
1. Zachowania charakterystyczne dla wzrokowca:
- podczas słuchania czytanego tekstu, próbuje mieć otwartą książkę, żeby czytać tekst podczas słuchania,
- woli czytać tekst samodzielnie,
- zeszyt prowadzi starannie, lubi podkreślać ważne informacje,
- w klasie jest spokojny, skoncentrowany na działaniu i szybko wykonuje zadania,
- podczas zajęć rzadko odzywa się nie pytany, może mieć problemy z mówieniem,
2, Zachowania charakterystyczne dla słuchowca:
- stale przeszkadza swoim sąsiadom,
- gdy pisze tekst, szepce pod nosem,
- na lekcjach często przeszkadza nauczycielowi poprzez zadawanie pytań, często nie związanych z tematem, rozmawia lub szepce do kolegów,
- bardzo dobrze zapamiętuje opowiadania, wiersze, teksty piosenek,
- ma doskonałą wymowę, a jego rozumienie ze słuchu jest często lepsze niż u innych uczniów,
- potrafi więcej powiedzieć , niż napisać,
- wyniki prac pisemnych są raczej słabe, z błędami ortograficznymi i gramatycznymi,
- w czasie czytania ma problemy z koncentracją i lepiej rozumie tekst, gdy go słucha.
3. Zachowania charakterystyczne dla kinestetyków:
- podczas lekcji przeszkadza innym, jest nadaktywny, nie potrafi spokojnie siedzieć, kręci się
-koncentruje się na krótki czas,
- jest chętny do pomocy, np. przyniesienie kredy, pójście po jakąś rzecz, albo o coś zapytać,
- podczas słuchania lub oglądania stale coś rysuje, pisze, manipuluje różnymi rzeczami, musi mieć czymś zajęte ręce,
- z trudnością uczy się symboli abstrakcyjnych, musi widzieć, słyszeć i pracować pod kierunkiem, aby lepiej zrozumieć opracowywany temat.
4. Zachowania charakterystyczne dla dotykowców/czuciowców:
- podczas zajęć trzymają coś w rękach lub obracają przedmiotami,
- są wyczuleni na mimikę, gesty, język ciała, ton głosu, a bardziej niż słowa wychwytują ich wydźwięk emocjonalny,
- lubią opowiadać o przeżyciach i odnosić się do nich,
- najlepiej przyswajają wiedzę przekazywaną w formie języka mówionego,
- podczas zajęć notują, szkicują lub rysują ,
- najlepiej uczą się w grupie lub z drugą osobą,
- do nauki potrzebują ciszy.
Marzena Borowiec
Komentarze
Prześlij komentarz