Racjonalne wykorzystanie czasu wolnego
Czas wolny dzieci jest to okres, który pozostaje mu po wypełnieniu obowiązków szkolnych, domowych, czynności organizacyjno - porządkowych, związanych z zachowaniem zdrowia i higieny. W czasie wolnym dziecko może wykonywać czynności według swego upodobania, związanych z wypoczynkiem, rozrywką i zaspokajaniem potrzeb wynikających z własnych zainteresowań.
Czas wolny jest tą sferą, w której występuje najmniej elementów przymusu oraz największa możliwość indywidualnego wyboru. Może skutecznie zaspokajać różnorodne potrzeby: samorealizacji, samostanowienia, samodzielności, dawać poczucie wolności i odprężenia.
Organizując czas wolny dzieciom należy brać pod uwagę stworzenie możliwości wypoczynku, rozrywki, rozwoju, a przez to ukierunkowanie i kształtowanie nawyków właściwego spędzania czasu wolnego.
Prawidłowo zaplanowany czas wolny i jego formy mają szczególny wpływ na regenerację sił utrzymanie zdrowia i sprawności fizycznej, pozwala na wszechstronny, harmonijny rozwój i rozwijanie zainteresowań. Bardzo istotne jest więc racjonalne wykorzystanie czasu wolnego, wdrażanie do aktywnego i wartościowego spędzania czasu wolnego.
Wolny czas mądrze wypełniony odpowiednimi zajęciami ma zasadnicze i pozytywne znaczenie dla rozwoju osobowości dziecka.
Dobrze zorganizowany czas wolny pozwala na:
- bezinteresowne i niewymuszone poszerzanie wiedzy, zaspokajanie potrzeb poznawczych, potrzeby wiedzy i nowych doświadczeń,
- poprzez organizację odpowiednich zajęć dziecko uczy się odpowiednich norm postępowania i stylu bycia,
- czas wolny zorganizowany i spędzony wraz z rodzeństwem i rodzicami umacnia więzi rodzinne,
- dobrze zorganizowany czas wolny zachęca dzieci do aktywności.
Przykładowe formy spędzania czasu wolnego:
- zabawa - realizuje się w działaniu charakteryzuje się bogactwem i zmiennością wrażeń, angażuje wyobraźnię, rozwija zainteresowania (zabawy umożliwiające samoocenę, zabawy z zakresu stymulowania twórczej aktywności, pantomima, zabawy rozluźniające, likwidujące napięcie, np. zabawy przy muzyce, tańce integrujące, zabawy z wykorzystaniem dramy)
- gry i zabawy stolikowe (np. gry planszowe , logiczno - umysłowe, szachy, warcaby)
- zajęcia artystyczne (np. plastyczne , umuzykalniające, teatralne - np. recytacja, lalkarstwo, teatr),
- zajęcia ruchowe (np. zabawy, ćwiczenia przy muzyce),
- zajęcia związane z majsterkowaniem lub modelowaniem,
- czytanie książek,
- nauka języka obcego,
- gra na instrumencie,
- wspólne spędzanie czasu z rodziną (np. poprzez rozmowy, oglądanie filmów, wspólne gotowanie).
Czas wolny jest tą sferą, w której występuje najmniej elementów przymusu oraz największa możliwość indywidualnego wyboru. Może skutecznie zaspokajać różnorodne potrzeby: samorealizacji, samostanowienia, samodzielności, dawać poczucie wolności i odprężenia.
Organizując czas wolny dzieciom należy brać pod uwagę stworzenie możliwości wypoczynku, rozrywki, rozwoju, a przez to ukierunkowanie i kształtowanie nawyków właściwego spędzania czasu wolnego.
Prawidłowo zaplanowany czas wolny i jego formy mają szczególny wpływ na regenerację sił utrzymanie zdrowia i sprawności fizycznej, pozwala na wszechstronny, harmonijny rozwój i rozwijanie zainteresowań. Bardzo istotne jest więc racjonalne wykorzystanie czasu wolnego, wdrażanie do aktywnego i wartościowego spędzania czasu wolnego.
Wolny czas mądrze wypełniony odpowiednimi zajęciami ma zasadnicze i pozytywne znaczenie dla rozwoju osobowości dziecka.
Dobrze zorganizowany czas wolny pozwala na:
- bezinteresowne i niewymuszone poszerzanie wiedzy, zaspokajanie potrzeb poznawczych, potrzeby wiedzy i nowych doświadczeń,
- poprzez organizację odpowiednich zajęć dziecko uczy się odpowiednich norm postępowania i stylu bycia,
- czas wolny zorganizowany i spędzony wraz z rodzeństwem i rodzicami umacnia więzi rodzinne,
- dobrze zorganizowany czas wolny zachęca dzieci do aktywności.
Przykładowe formy spędzania czasu wolnego:
- zabawa - realizuje się w działaniu charakteryzuje się bogactwem i zmiennością wrażeń, angażuje wyobraźnię, rozwija zainteresowania (zabawy umożliwiające samoocenę, zabawy z zakresu stymulowania twórczej aktywności, pantomima, zabawy rozluźniające, likwidujące napięcie, np. zabawy przy muzyce, tańce integrujące, zabawy z wykorzystaniem dramy)
- gry i zabawy stolikowe (np. gry planszowe , logiczno - umysłowe, szachy, warcaby)
- zajęcia artystyczne (np. plastyczne , umuzykalniające, teatralne - np. recytacja, lalkarstwo, teatr),
- zajęcia ruchowe (np. zabawy, ćwiczenia przy muzyce),
- zajęcia związane z majsterkowaniem lub modelowaniem,
- czytanie książek,
- nauka języka obcego,
- gra na instrumencie,
- wspólne spędzanie czasu z rodziną (np. poprzez rozmowy, oglądanie filmów, wspólne gotowanie).
Komentarze
Prześlij komentarz